منتدى شوارعنا

لسنا الوحيدون لكننا المتميزون

الرئيسيةالرئيسية  المنشوراتالمنشورات  أحدث الصورأحدث الصور  التسجيلالتسجيل  دخولدخول  
تصويت
ماذا بعد دعوات محمد على للثوره على النظام
ثورة عارمه
أنا عندى حلم لمارتن لوثر كينج I_vote_rcap100%أنا عندى حلم لمارتن لوثر كينج I_vote_lcap
 100% [ 1 ]
لا شئ
أنا عندى حلم لمارتن لوثر كينج I_vote_rcap0%أنا عندى حلم لمارتن لوثر كينج I_vote_lcap
 0% [ 0 ]
مجموع عدد الأصوات : 1
عدد الزوار

المواضيع الأخيرة
» مقابر للبيع طريق السخنة
أنا عندى حلم لمارتن لوثر كينج Emptyالخميس 16 مايو 2024, 4:03 pm من طرف heba mohamed21

» شركة موشن جرافيك
أنا عندى حلم لمارتن لوثر كينج Emptyالخميس 16 مايو 2024, 1:09 pm من طرف heba mohamed21

» شركة تنظيف منازل بالرياض
أنا عندى حلم لمارتن لوثر كينج Emptyالخميس 16 مايو 2024, 12:53 pm من طرف heba mohamed21

» مظلات وسواتر بالرياض
أنا عندى حلم لمارتن لوثر كينج Emptyالخميس 16 مايو 2024, 12:40 pm من طرف heba mohamed21

» كراتين فارغة للبيع بالكويت
أنا عندى حلم لمارتن لوثر كينج Emptyالخميس 16 مايو 2024, 12:20 pm من طرف heba mohamed21

» نقل عفش الكويت
أنا عندى حلم لمارتن لوثر كينج Emptyالخميس 16 مايو 2024, 12:02 pm من طرف heba mohamed21

» شركة تنظيف منازل بالرياض
أنا عندى حلم لمارتن لوثر كينج Emptyالأربعاء 15 مايو 2024, 4:20 pm من طرف heba mohamed21

» مظلات وسواتر الرياض
أنا عندى حلم لمارتن لوثر كينج Emptyالأربعاء 15 مايو 2024, 4:10 pm من طرف heba mohamed21

» شراء اثاث مستعمل في الكويت
أنا عندى حلم لمارتن لوثر كينج Emptyالأربعاء 15 مايو 2024, 3:52 pm من طرف heba mohamed21

»  شركة نقل عفش الكويت
أنا عندى حلم لمارتن لوثر كينج Emptyالأربعاء 15 مايو 2024, 3:37 pm من طرف heba mohamed21

اضغط هنا
اضغط هنا
اضغط هنا
اضغط هنا
اضغط هنا
اضغط هنا

شاطر

أنا عندى حلم لمارتن لوثر كينج

كاتب الموضوعرسالة
احمد سامى المصرى
صاحب المنتدى
صاحب المنتدى
احمد سامى المصرى

الاسد القرد

أنا عندى حلم لمارتن لوثر كينج Empty
مُساهمةموضوع: أنا عندى حلم لمارتن لوثر كينج   أنا عندى حلم لمارتن لوثر كينج Emptyالأحد 27 سبتمبر 2015, 6:43 pm

أنا عندى حلم لمارتن لوثر كينج 210
و دى كانت كلمة مارتن لوثر كينج لما خطب يوم ثورته ضد الاضطهاد و العنصرية..
و نص الخطبة بالتحديد كان:"لدي حلم بأن يوم من الأيام أطفالي الأربعة سيعيشون في شعب لا يكون فيه الحكم على الناس بألوان جلودهم، ولكن بما تنطوي عليه أخلاقهم."

مارتن لوثر كينج عاش حياة من الرفض و العنصرية بسبب اضطهاد البيض للسود فى أمريكا من لما كان طفل و هو بيلاقى الأطفال البيض ممنوعين من اللعب معاه لحد ما كبر و فهم إنه كأسود ملوش أى حق..حتى مالوش حق إنه يقعد فى الأتوبيس

نقطة التحول فى حياته بدأت من موقف لما شاف راجل أبيض بيهين ست سوداء لمجرد إنها رفضت تسيبله الكرسى بتاعها فى الاتوبيس.. بعد الموقف دا بدا كفاح كينج ضد العنصرية

كينج قرأ كتير عن السلام و الحريةو الحب و المقاومة السلبية و كانت كل تحركاته و دعواته سلمية جدا ..دا غير إنه وصل صوته لرؤساء الدول لحد ما وصل و بقى أصغر واحد ياخد جايزة نوبل فى السلام..

كل دا مكانش سهل لأنه اعتقل و حرقوا بيته و طلعوا عليه إشاعات كتير بس لانه كان صاحب قضية رفض إنه يتخلى عن حلمه لآخر يوl حياته... و حتى بعد ما مات مارتن لوثر كينج بقى فكرة بتحرك ناس كتير :14:

أنا عندى حلم لمارتن لوثر كينج 28fe1110
https://shware3na.yoo7.com/

أنا عندى حلم لمارتن لوثر كينج
صفحة 1 من اصل 1